7 نوامبر 2022- بر اساس تحقیقات اخیر که امروز در نشست علمی انجمن قلب آمریکا ارائه شد، مهارکننده‌های SGLT-2، نوعی داروی دیابت، خطر قلبی عروقی را در بزرگسالان مبتلا به بیماری مزمن کلیوی کاهش می‌دهند. این جلسه به صورت حضوری و مجازی در شیکاگو برگزار شد. نشست انجمن قلب آمریکا که از 5 تا 7 نوامبر ادامه داشت، جایی برای تبادل جهانی آخرین پیشرفت های علمی، تحقیقات و به روز رسانی های عمل بالینی مبتنی بر شواهد در علوم قلب و عروق بود.

پرفسور دیوید پریس، محقق ارشد این مطالعه و دانشیار در شورای تحقیقات پزشکی واحد تحقیقات بهداشت جمعیت در دانشگاه آکسفورد، گفت: بسیاری از مطالعات بر روی امپاگلیفلوزین و سایر داروهای گروه مهارکننده‌هایSGLT-2 (مهارکننده‌های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز) نشان داده‌اند که این داروها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بی‌خطر هستند و ما اکنون شواهد بسیار خوبی در دست داریم که نشان می دهد آنها شانس مرگ بر اثر بیماری عروقی یا بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان را در بین افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، نارسایی قلبی یا دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی کاهش می دهند. بنابراین ما امیدواریم که مهارکننده‌های  SGLT-2 به طور گسترده برای درمان افراد مبتلا به این بیماری ها در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گیرند.

محققان نتایج 13 کارآزمایی بالینی بزرگ بر روی مهارکننده‌های SGLT-2 را ترکیب کردند تا تأثیر این داروها را بر پیشرفت بیماری کلیوی، آسیب حاد کلیه و مرگ قلبی عروقی یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی در شرکت‌کنندگان با یا بدون دیابت نوع 2 بررسی کنند. به گفته ی پرفسور پریس، این تجزیه و تحلیل مزایای مهم مهارکننده های SGLT-2 را در هر دو پیامد اصلی بیماری قلبی عروقی و کلیوی تایید کرد:

·        مهارکننده هایSGLT-2 ، خطر مرگ قلبی عروقی را تا 14 درصد کاهش دادند که نتایج مشابهی در میان شرکت کنندگان با یا بدون دیابت نوع 2 داشت.

·        مهارکننده هایSGLT-2 ، همچنین خطر مرگ قلبی عروقی یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی را تا 23 درصد کاهش دادند که نتایج مشابهی در میان شرکت کنندگان با یا بدون دیابت نوع 2 مشاهده شد.

·        خطر پیشرفت بیماری کلیوی به طور کلی 37 درصد کاهش یافت، که باز هم اثرات مشابهی در بین شرکت کنندگان، بدون توجه به وضعیت دیابت نوع 2 آنها داشت.

·        بر اساس داده های این کارآزمایی، به ازای هر 1000 شرکت کننده ی مبتلا به نارسایی قلبی، از مرگ قلبی عروقی یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی در 34 فرد مبتلا به دیابت و 22 فرد بدون دیابت، با کمک درمان با این دارو(امپاگلیفلوزین) به مدت یک سال، جلوگیری شد.

·        از هر 1000 شرکت کننده ی مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، درمان با این دارو(امپاگلیفلوزین) به مدت یک سال از بدتر شدن بیماری کلیوی در 11 فرد مبتلا به دیابت و 15 فرد بدون دیابت جلوگیری کرد.

این متاآنالیز شامل نتایج حاصل از کارآزماییEMPA-KIDNEY، بزرگترین مطالعه برای ارزیابی استفاده از مهارکننده‌های SGLT-2 در شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بود. تحقیقات قبلی، این دارو را با کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و کاهش خطر بدتر شدن بیماری کلیوی در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط دانسته اند. پرفسور پریس گفت: آنچه که هنوز مشخص نیست این است که آیا این دارو ممکن است همان اثر محافظتی را در بین افرادی داشته باشد که دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده نشده است.

محققان از6609 شرکت کننده در مطالعه ی EMPA-KIDNEY در هشت کشور آلمان، ایالات متحده، بریتانیا، چین، مالزی، ژاپن، کانادا و ایتالیا، ثبت نام کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان 64 سال بود و بیش از نیمی از آنها بزرگسالان سفیدپوست، 36٪ بزرگسالان آسیایی و 4٪ بزرگسالان سیاه پوست بودند. همه شرکت کنندگان شواهدی از بیماری کلیوی برای حداقل 3 ماه داشتند. بیش از 25٪ بیماری قلبی عروقی داشتند و کمی کمتر از نیمی از آنها دیابت نوع 2 داشتند. بین ماه مه 2019 و آوریل 2021، شرکت کنندگان به طور تصادفی برای درمان با امپاگلیفلوزین یا دارونما در دو گروه قرار گرفتند. دوره ی پیگیری به طور متوسط ​​دو سال بود.

نتایج کارآزمایی EMPA-KIDNEY که دو روز پیش در 4 نوامبر 2022 منتشر شد، نشان داد که در میان شرکت کنندگان در گروه امپاگلیفلوزین، خطر بدتر شدن بیماری کلیوی و مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی تا 28 درصد کاهش یافته است، با مزایای مشابه برای شرکت کنندگان با یا بدون دیابت نوع 2 میزان حوادث قلبی عروقی کمتر از حد انتظار بود. اگرچه کاهش حوادث قلبی عروقی عمده با درمان امپاگلیفلوزین در کارآزمایی از نظر آماری معنی‌دار نبود، اما این نتایج کاملاً با نتایج سایر کارآزمایی‌ها مطابقت داشت.

پرفسور پریس گفت: نتایج ما نشان می دهد که مهارکننده های SGLT-2 مانند امپاگلیفلوزین باید برای همه بزرگسالانی که ممکن است از این درمان بهره مند شوند، تجویز گردد تا خطر پیشرفت بیماری کلیوی و عوارض قلبی عروقی در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، صرف نظر از اینکه آنها به دیابت نوع 2 مبتلا هستند یا خیر، کاهش یابد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221107/SGLT-2-inhibitors-reduce-cardiovascular-risk-among-patients-with-chronic-kidney-disease.aspx